Dagens gang

Opdateret d. 04-12-23

Børnene i Tumleby følger en fast dagsrytme for at sikre tryghed og forudsigelighed hos børnene.

Sådan kan en typisk dag i vuggestuen og børnehaven se ud:

Hverdagen hos Brumbasserne

6.30 - 7.30Vi åbner i fællesrummet

Vi laver aktiviteter og lege, f.eks:

• Ture ud af huset til skoven, stranden, naturlegepladsen, landbrugsskolen osv.
    Brnene er delt ind i mindre grupper, og vi har hver især en turdag. Dog hænder det også, at vi tager spontant på tur andre dage.
  • Synge/sanglege
  • Motorikbane
  • Musikinstrumenter
  • Læse i bøger
  • Børne wellness (fodbad og massage)
10.30 - 11.15Vi spiser frokost/madpakker i mindre grupper
11.30 - 12.00Børnene bliver puttet og sover til middag
13.30Vi spiser eftermiddagsmad/frugt
14.30 - 16.45Lege og afhentning

Hverdagen hos Græshopperne og Girafferne

6.30 - 8.00Vi er i fællesrummet
Ca. 8.30

Når børnene er mødt ind, gerne inden kl. 9.00, går vi i gang med de pædagogiske aktiviteter.
Pædagogiske aktiviteter kan være ture ud af huset, sansemotoriske aktiviteter, små sproggrupper, legegrupper m.m.

Hvis børnene er sultne om formiddagen, tilbydes de en rugbrødsmad. Drikkedunkene er til rådighed for barnet hele tiden, og de voksne fylder dem løbende op.

10 - 30 - 11.25Samling og spise madpakke

Middagslur for de børn, som har behov

De bliver puttet ca. kl. 11.30, og der er en voksen inde ved dem en halv time. De børn, der ikke falder i søvn, kommer med ud på legepladsen.

Ca. 13.30Vi spiser frugt (medbringes hjemmefra)
EftermiddagFri leg og mindre pædagogiske aktiviteter.

Hverdagen hos Raketterne

6.30 - 8.00Vi er i fællesrummet
8.00 - 9.00Fri leg og mulighed for formiddagsmad

Aktiviteter, fx arbejder vi med deres:

Personlige forudsætninger

• Vi vil øve kropsforståelse, hvor vi bl.a. snakker om de forskellige legemsdele.
  • Vi vil øve at sætte ord på egne følelser - sige fra når nogen driller eller når man ikke har lyst til at lege.
  • Vi øver at være duks på ugeplan.
  • Vi øver tal, alfabetet, former og farver.
  • Vi øver fastholdelse af opmærksomhed.

Motoriske forudsætninger

• Vi klipper efter streger.
  • Vi tegner mennesker for at se om de har styr på, hvor de forskellige dele sidder øre, næse, hals osv.
  • Øver at holde rigtigt på en blyant – farveblyanter øver mere bevægelsen i håndleddet end tudser gør.
  • Være selvhjulpen. De skal selv kunne tage tøj på, holde styr på deres garderobeplads og klare toiletbesøg selv.
  • Skrive deres eget navn.

Sociale forudsætninger

• Robusthed og kunne gøre sig gældende i en gruppe, Man bryder ikke sammen fordi der er nogen der siger man er dum.
  • Kan lege med de andre børn uden der behøver at være en voksen tilstede (regellege)
  • Tror på at man godt kan klare de udfordringer vi stiller.
  • Kunne spille et spil med de andre børn uden at snyde eller drille og afslutte spillet.
  • Når man har brug for en voksen spørger man om hjælp.
  • Vente på tur - fx til frugt eller samling.
10.45 - 11.30 Samling og frokost/madpakker
11.30 - 13.30På legepladsen