Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Velkommen til Tumlebys hjemmeside

Centralt placeret i Gråsten ligger Tumleby, en integreret institution med en normering på 70 børn fra 0-6 år.

Børnene er fordelt på 1 vuggestue og 3 børnehavegrupper:

  • Brumbasserne (vuggestuen)

    I Tumleby har vi 12 vuggestuepladser, som er en integreret del af børnehaven. I det omfang det er muligt, laves der aktiviteter med børnehaven og dagplejen i Gråsten.

  • Græshopperne
    Mellemgruppe i alderen 3,1 - 4 år.
  • Girafferne
    Mellemgruppe i alderen 3,1 - 4 år.
  • Raketterne (gruppe for de ældste børn)

    Ved Raketterne arbejder vi fra maj til april på at gøre børnene alderssvarende, da næste skridt efter Raketterne vil være SFO/skolen. Derfor planlægger vi aktiviteter, der giver børnene forudsætninger for at få nogle gode oplevelser og udfordringer, der gør, at børnene bliver bedst muligt rustede. Målet er bl.a. at styrke og udvikle børnene og derved højne børnenes selvværd.

Kontakt os endelig for spørgsmål eller rundvisning.

Vores faciliteter

Tumleby ligger i gåafstand til vand, skov, den kongelige køkkenhave og strand. Vi tilbyder børnene en hverdag, hvor udelivet bliver en del af deres alsidig personlige udvikling.

Vi har en udelivsbase med en fast pædagog tilknyttet, hvor vi med afsæt i de pædagogiske læreplaner tilbyder børnene forskellige aktiviteter. Børnene gør sig erfaringer med at være i naturen og brugen af den på forskellige måder, både som enkeltindivid og som gruppe. Udelivsbasen er for alle i institutionen - også dagplejerne. Dårligt vejr er ikke en hindring for at kunne inddrage samt bruge naturen og udelivet.

På legepladsen har vi etableret et område med egen køkkenhave og tilhørende skurvogn. Området kalder vi Tumlebys ”have til mave”, som er en del af vores udelivsbase. Området er omkredset af et vildt hegn for at lave et afgrænset område, som er muligt at lukke af.

I haven følger børnene med i årets gang i naturen og oplever de forskellige processer, der sker. De kan bl.a. gøre sig erfaringer med tilblivelsen at grøntsager: processen fra, at det bliver sået, holdt ved lige, tilberedt og spist. Læring omkring brugen af værktøj til fremstilling af forskellige materialer eller læring omkring brugen af forskellige haveredskaber, lave bål samt få viden og kendskab til biodiversitet på forskellige stadier og niveauer.

Den resterende del af området både inde og ude medinddrages i de aktiviteter, vi i udelivsbasen tilbyder børnene. Tumlebys placering i Gråsten giver os muligheder for, at vi også inddrager de omkringliggende skove, strande og naturområder. Vi har f.eks. en skurvogn stående i skoven Overstjernen – i det daglige kaldet Bamseskoven, hvor børnene også her gør sig erfaringer med at være i og inddrage naturen. Her tilbyder vi forskellige udelivsaktiviteter, hvor bl.a. børnenes grov- og finmotorik bliver brugt; f.eks. på en motorikbane, hvor vi gør brug af skovens naturlige ”forhindringer”. Det kan være gennem lege, hvor deres alsidigt personlig udvikling samt social udvikling styrkes gennem samarbejdsøvelser, hvor skoven/naturen bruges.

Børnene lærer ved at udforske med krop og sanser, ved at eksperimentere med forskellige materialer og arenaer, undre sig og stille spørgsmål og ved at blive mødt af spørgsmål og udfordringer. Vi tilbyder derfor et fleksibelt fysisk legemiljø med forskellige læringsrum, som skaber lysten til leg. Dette med fokus på vekselvirkning mellem barn og voksen initiativ til udvikling af legen. Legen anerkendes, respekteres og vi giver plads til den i hverdagen.

Vores værdier

I Tumleby er vores læringsmiljø foranderligt, og vi inddrager nærmiljøet og det samfund, vi er en del af. 

Vi tager udgangspunkt i de børnegrupper, vi har og har fokus på relationsdannelse, motorisk og sproglig udvikling samt den proces, der sker i hverdagen. Vores motorikvejleder har afsat ugentlig tid til motorisk screening, træning med barnet samt dialog med forældrene. Vores børnegrupper er sammensat af forskellige kulturer, hvilket er med til at styrke fællesskabet, da vi lærer at have respekt for forskellighed og alle bidrager til fællesskabet. Vi er et åbent hus, hvor alle kender hinanden. Børnene har venskaber på kryds og tværs af grupperne. Vi har struktureret vores hverdag med faste rutiner; eks. dagens rytme og turdage, men dog også en struktur med tid til spontanitet.

Vi er en fagligt reflekterende personalegruppe med visioner for det pædagogiske arbejde. Vi har en bred forældregruppe, der bakker op omkring Tumleby, et engageret forældreråd og forældreforening.

De fem centrale elementer i Tumleby er børnesyn, dannelse og børneperspektiv, leg, læring samt børnefælleskab, hvilket kommer til udtryk hos os således:

  • Børnesyn: Det at være barn har en værdi i sig selv
  • Dannelse og børneperspektiv: Børn på fx 2 og 4 år skal høres og tages alvorligt som led i starten på en dannelsesproces og demokratisk forståelse
  • Leg: Legen har en værdi i sig selv og skal være en gennemgående del af et dagtilbud
  • Læring: Læring skal forstås bredt, og læring sker fx gennem leg, relationer, planlagte aktiviteter og udforskning af naturen og ved at blive udfordret
  • Børnefællesskaber: Leg, dannelse og læring sker i børnefællesskaber, som det pædagogiske personale sætter rammerne for

Sammen med børnene bliver de således omsat i vores hverdag:

Vi skaber rammerne for børnene ved, at vi voksne er tydelige, guider og støtter det enkelte barn i sin udvikling, læring og dannelse. Vores tilgang er de 5 grundprincipper i Marte Meo: følge initiativ, bekræfte initiativ, benævne, turtagning og at den voksne tager positiv ledelse.

Børnene skal ikke alene forberedes på at blive voksne, men også støttes og værdsættes i de første år. Vi guider børnene til ”at være nogen, for at kunne blive til noget”. At de bliver selvhjulpne, selvstændige, tror på sig selv - og tør stå ved sine meninger.

Vi ser og møder børnene individuelt og tager udgangspunkt i barnets udviklingstrin og ressourcer. Vi sætter klare rammer, hvor alle skal føle sig trygge, set og hørt og skal opleve sig som en vigtig del af et fællesskab. Vi skaber balancen mellem individ og fællesskab. Al leg, dannelse og læring sker i socialt samvær med andre børn og voksne. Det er i fællesskabet, børnene gør sig nogle erfaringer, som har betydning for, hvordan de senere handler i lignende eller nye legesituationer.

Opdateret d. 04-12-23