Motorikvejleder

I Tumleby har vi fokus på børnenes motoriske udvikling. Det er vigtigt for børnene, at de bevæger sig og får en alsidig motorisk stimulering, da en god grundmotorik giver forudsætning for indlæring, koncentration samt understøttelse i sociale relationer.

Børn der har udfordringer i motorikken, viser en eller flere af følgende tegn eks.:

• Svimmelhed ved rotation
  • Ulyst til at gynge, klatre eller at færdes på skråninger
  • Pjevset og usikker adfærd
  • Ringe lyst til at udforske og eksperimentere
  • Ulyst til at have andre mennesker for tæt på
  • Kilden ved mindste berøring
  • Barnet kan ikke lide at blive beskidt
  • Aggressiv adfærd som at bide, slå eller sparke
  • Falder ofte

Ved at træne forudsætningerne hjælper vi barnet videre og skaber et godt fundament for læring.

I Tumleby har vi en uddannet motorikvejler, som arbejder med:

• At fremme det enkelte barns motorik
  • At lave sansemotorisk screening af det enkelte barn
  • At træne enkelte børn i institutionen
  • At vejlede forældre i træning af deres barn hjemme
  • At vejlede kollegaerne i at spotte et barn med motoriske udfordringer, og guide dem i hvilke tiltag, barnet vil drage bedst mulig udvikling af

Vores motorikvejleder vil oftest tage kontakt til jer som forældre, inden der foretages en sansemotorisk screening, men nogle gange byder muligheden sig, hvor det kan foregå uden forudgående aftale. I vil dog altid få besked herom.

Hvis muligt er barnet altid let påklædt til sansemotorisk screening og til træningen.

I kan altid tage kontakt til motorikvejlederen, hvis I selv har spørgsmål til jeres barns motorik.

Opdateret d. 04-12-23