Den styrkede pædagogiske læreplan

I nedestående PDF fil kan Tumlebys samlede pædagogiske læreplan læses.

Institutionens resultater af evalueringer af den styrkede pædagogiske læreplan bliver i sommeren 2023 evalueret, hvorefter resultatet vil blive lagt ud på hjemmesiden.

Er der spørgsmål til indholdet, kontakt da gerne os.

Det pædagogiske grundlag

Det fælles pædagogiske grundlag er fundamentet for vores læringsmiljø, og hver morgen når døren åbnes træder børn og voksne ind i vores pædagogiske læringsmiljø.

• Pædagogisk læringsmiljø. Et trygt og stimulerende pædagogisk læringsmiljø er udgangspunktet for arbejdet med børns læring

Vores pædagogiske læringsmiljø skabes ud fra en såkaldt ”hverdags læring”, hvor vi i hverdagen – hver dag – hele dagen, skaber de rigtige rammer som sikrer, at børnene får de bedste betingelser for trivsel, læring, dannelse og udvikling med henblik på, at kunne indgå i det samfundsmæssige liv som de vokser op i og er en del af. De skal udvikle de færdigheder og kompetencer man som menneske har brug for at kunne begå sig i samfundet. Vi inddrager barnets perspektiv: ”hvis du vil lære mig noget, må du først lære mig at kende”

Vi ser og møder det enkelte barn og forældre med navn og øjenkontakt og et tydeligt ”godmorgen” – lige som vi også siger ”farvel og tak for i dag” ved slutningen af dagen. Vi har fokus på den daglige kontakt. Det enkelte barn skal have en følelse af, at have værdi i fællesskabet som individ. Eks. ved samling, nævnes også de børn der mangler den pågældende dag. Det giver en bevidsthed omkring, at alle børn er en vigtig del af fællesskabet og at vi ser hinanden.

Vi er nærværende, tilstede og går i dialog med børnene og hjælper/guider dem i, at indgå i relationer med andre. Læring og relations dannelse foregår hele dagen. Vi formidler i børnehøjde så vi også rammer og inddrager barnets perspektiv. Vi spørger ind til deres hverdag og deres liv. Samtidig skal der være plads til barnets ”jeg”. Det er ok, at barnet kan ytre behov for at trække sig fra det store fællesskab for, at blive en del af det igen. Vi hjælper med at skabe disse pauser.

Vi rammesætter og skaber en struktur med genkendelige rutiner og ugeplaner, hvor der er plads til både leg, impulsivitet og tilrettelagte aktiviteter. Vi har også praktiske opgaver som skal løses for, at hverdagen fungerer; borddækning, oprydning, ansvar for hinanden og legetøjet mm. Alt er læring. Vi har emner i løbet af året, som strækker sig over dage og uger til måneder.

Vi skaber forskellige læringsrum lige fra morgenstunden, med mulighed for kreative aktiviteter, spil, dukkekrog mm. og flytter gerne møbler for, at skabe andre læringsrum eller give plads til en leg. Vi har den plads vi har – og skal bruge den bedst muligt. Vi har legetøj der både er tilgængeligt hele tiden og andet der kommer frem i samspil med en voksen.  Der er vekselvirkning mellem pædagogiske aktiviteter og fri leg samt voksenstyret og medbestemmelse. Vi er deltagende sammen med børnene og har fokus på processen frem for resultatet. Brug af nærmiljøet og især vores legeplads er også et læringsrum.

Med en bevidsthed om, at børn udvikler sig bedst når der er høj kvalitet i arbejdet med: relationer, fysiske omgivelser og leg/aktiviteter, reflekterer, evaluerer og udvikler vi hele tiden på vores daglige struktur. Vi spørger os selv: hvorfor gør vi som vi gør? og gør os dermed pædagogiske overvejelser om vores hverdag. Det betyder ikke, at der sker ændringer fra dag til dag, dog udvikler vi hele tiden vores hverdag sammen med og ud fra den børnegruppe vi har.

Opdateret d. 04-12-23