Samtaler mellem dagtilbud og hjemmet

I Tumleby afholdes der forældresamtaler ud fra et individuelt behov. Vi tilbyder dog opstarts-, trivsels- og overgangssamtaler, hvor vi tager udgangspunkt i barnets trivsel hjemme og i institutionen.

Vi har et tværfagligt samarbejde med sundhedsplejerske, logopæd (talepædagog), ergoterapeut, psykolog, familierådgiver m.m.

Et godt forældresamarbejde har fokus på at styrke både barnets trivsel og barnets læring. Forældre og omsorgspersoner er den vigtigste ressource i barnets liv. Vi arbejder sammen med forældrene og bringer dem i spil, hvor der er mulighed for det. Når et samarbejde mellem vuggestue, børnehaven og forældrene fungerer godt, kommer det barnet til gode. Det er vigtigt, at forældrene og omsorgspersonerne hver især har en god indsigt i det enkelte barns liv. Vi inddrager dem aktivt i samarbejdet om børnenes hverdag. Vi sikrer, at det daglige samarbejde er tillidsfuldt og konstruktiv, så der skabes en sammenhæng mellem hjemmet og institutionen.

Eks. fra vuggestue:

Et barn er udfordret på kommunikation og sproglige strategier. Her laver vi små sprogkasser med f.eks. ting, der omhandler F og B lyde med visuelle ting. Det kan også være små letlæselige bøger som f.eks. Jeppes sut, hvor der er lavet fokusord til. Vi laver det samme materiale til forældrene, så vi bringer genkendeligheden med hjem, og barnet møder den samme tilgang til udvikling af barnets sprogtilegnelse.

Eks. fra børnehaven:

I førskolegruppen skal de ældste børn have cykler med i børnehaven. Der bliver lavet små ture rundt i det nærliggende miljø, hvor børnene øver at begå sig i trafikken, øver sikkerhed i trafikken osv. Her inddrages forældrene til at gøre det samme derhjemme med deres barn.

Vi prioriterer at have en god dialog med forældrene, gerne dagligt. De små historier fra hverdagen husker vi gerne at videre formidle til forældrene.

Vi informerer og dokumenterer med billeder og fortællinger på Aula

Vi skaber rammer for fælles arrangementer, hvor formålet er at styrke det sociale sammenhold og relationer blandt forældre og børn.  Eks. sommerfest, fællesspisning ved valg af forældrerådet og forældrekaffe.

3-års undersøgelse

I Tumleby bliver jeres barn inviteret til en 3-års undersøgelse, hvor sundhedsplejersken, en pædagog og andre jævnaldrende børn fra børnehaven gennem leg prøver kræfter med forskellige grov- og finmotoriske øvelser. Efterfølgende bliver man som forældre inviteret til en samtale, hvor sundhedsplejersken og en pædagog deltager. Her vil der blive snakket om barnets motoriske færdigheder, vægt og højde. Derudover er der bl.a. mulighed for at drøfte:

• Styrkelse af barnets selvværd og robusthed
  • Børns søvnbehov og døgnrytme
  • Opdragelse
  • Mad og måltider, kræsenhed
  • Renlighed
  • Sundhed i hverdagen

Endvidere vil pædagogen informere om barnets sprogvurdering og dialogprofil. Samtalen tager udgangspunkt i jeres behov som forældre.

Opdateret d. 04-12-23